Unghästchampionat eller inte?

Det här med breeders och unghästhoppningar i falsterbo är väldigt konstigt tycker jag. En femåring som ska gå 120 cm hoppning, lite too much enligt mej. Är det inte meningen att hästen faktist ska hålla hela livet också? Tror faktist inte många av dom som går dessa unghästhoppningar är redo för de, omogna som sjutton är dom ju. Enligt det här systemet ska en fyraåring gå 1 m men vad jag har hört är dom endast redo för att högst hoppa 80 cm, hur kan det bli såhär fel?
 
Kommer ni ihåg när det blev sånt prat om butterfly flip's föl, flip's little sparrow? Det slog mej för ett par veckor sedan, hmm undrar hur gammal hon är nu. Hon är 6 år, rids och tävlas av peder och lisen. Hon va ute på sin riktiga tävling förra året när hon va 5 år och nu tävlar hon 130 cm. Hon startade i falsterbo i år med hyffsat resultat men har därefter haft väldigt blandade resultat vilket jag kan tycka är märkligt. Inget som jag ska spekulera i så men tror att många av hästarna blir knäckta av att gå på dessa stora arenor när det psykiskt sätt inte är redo för de.
 
Ett annat exempel är väl det här fina skimmelstoet classic lady som svante johansson red. Vilken sjukt duktig häst endast 160 cm i mankhöjd och hoppade som en gudinna. Vann unghäst-vm för 7-åringar men den här hästen har inte ett enda resultat på minst 3 år. Hur kommer detta sig egentligen? 
Vill inte hänga ut någon av dessa toppryttare eller nått för jag vet att det inte är någon av dem som äger dessa fina hästar utan det är en ägares beslut. Och är man en elitryttare får man bara tacka och ta emot, tror inte de har så mycket att säga till om. Tycker bara systemet är så konstigt. Man startar massa stora grejor så att dessa unga hästar ska visas upp och blabla fastän de inte är redo för den här stora uppgiften. Falsterbos arena är liksom sjukt stor, publik och allting, är ju lite annorlunda när det gäller ponny. Falkenbergs utebana är liksom piece of cake till skillnad från falsterbos. Sen finns de säkert de hästarna som är mogna för sin ålder och verkligen fixar detta men tror inte alla tänker på det sättet tyvärr. De vill bara visa sina hästar och sen få ett högre värde när de ska säljas. Det är synd att MÅNGA hästar i dagens läge är en sjukt stor försäljningsvara som hoppar runt bland 20 olika ägare, undrar om det är sunt för en häst..?
 
Lovade ju att skriva hur jag skulle göra med min lilla treåring när jag bestämt mej. Dogge har alltså gått nu sen han blev inriden typ sen maj då. Eftersom han börjat trotsa och bete sig lite annorlunda än innan har jag bestämt med min tränares råd att han faktist ska få vila hela vintern lång enda fram till april ungefär. Då börjar allvaret igen. Har bestämt att jag ska ta det så lugnt som möjligt med min lilla pojke, eller lilla och lilla är väl dumt att säga nu när han närmar sig 170 cm i mankhöjd men han är ju så mycket bebis han bara kan bli :) Vill inte stressa fram något med honom och speciellt inte något han inte är mogen för. Han får all den tid han behöver för jag vill ha en hållbar häst som jag kan tävla och ha roligt med när han är redo för de!
 
 
 
Det här är från första gången jag travar på Dogge uppsuttet :)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0