En liten fråga

Har många gånger funderat på en sak när jag ser en del människor rida. En sak som jag verkligen inte förstår meningen med. Det är när ryttare rider lätt i galoppen på sina hästar. Varför i hela friden gör man de? Speciellt många ponnyryttare gör de, är det en trend att göra de nu eller? Eller är det bara så att man inte kan bestämma sig om man ska stå eller sitta? Jag kan verkligen inte förstå de, antingen sitter man eller så står man. Jag föredrar faktist att stå, i alla fall när jag hoppar. Och det gör jag bara för att hästen ska få det lättare och för att jobba igenom hela ryggen och sen tycker jag det är bekvämt, jag trivs med korta läder och stå där och känna hästen framför mej på nått vis. Varför ska man komplicera det och i vartannat galoppsprång sätta sig ner, det borde ju bli jobbigt för hästen om nått. Nu menar jag ju inte att jag står hela banan runt, sjunker ju givetvis ner i sadeln innan hindret men det hoppas jag ni förstår. 
Om vi tar till exempel två ryttare som jag tycker rider snyggast i hela världen, det är Rolf-göran Bengtsson och Marcus Ehning. Hur ofta ser ni dom "rida lätt i galoppen" inne på tävlingsbanan? Jag gör ju inte det ofta i alla fall, har nog aldrig hänt om jag ska vara ärlig. 
Jag tror att det är såhär, ryttare ser andra ryttare göra detta och tycker att det kan ju se lite häftigt ut, "rida lätt i galoppen" och allt. Sen tror man att man gör något bra för hästen genom att stå upp i vartannat galoppsprång. Men sanningen är såhär då kan man lika gärna stå upp hela tiden om det nu är så att man ska underlätta för hästen. Har inte vi ryttare något självtänk alls nu för tiden? Ni som gör det här, tänk efter och titta på världsstjärnorna om dom gör såhär. Gör dom inte det verkar det ju inte vara något vinnande koncept.
Nu tänker säkert vissa att blabla min tränare säger si och så men om ni tänker lite själva för en gångs skull så kanske ni kan tänka ut att detta låter inte bra alls, det ser dessutom inte ens bra att när man rider lätt i galoppen, ser bara jobbigt ut. 
Så ut och träna era benmuskler istället och STÅ UPP i sadeln, hur svårt kan de va?
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0